analiza pe text


 

Demult nu am mai analizat un text dintr-o melodie… si azi-dimi mi-a fost dat sa aud la radio „minunea” aia de melodie :

Ia-ti mireasa ziua buna

melodie ce nu mi-a fost draga din prima clipa pe care am auzit-o si d-abia azi am ascultat cu atentie pentru a vedea exact ce zice … si nu mare mi-a fost mirarea cand am auzit astfel de ….. „invataturi” populare, dupa cum urmeaza:

sursa : versuri.ro

Strofa 1
Ia-ti mireasa ziua buna
De la tata de la muma
De la frati de la surori
De la gradina cu flori
De la frati de la surori
De la gradina cu flori
De la fir de busuioc mai
De la fete de la joc
De la fir de siminic mai
De la drag de ii pocni

Adica zi pa de la familie ca pleci hai-hui… nica de obiectat pana aici

Strofa 2
Plangi mireasa nu tacea mai
Ca astazi e ziua ta
Sa urasti pe tatal tau
Sa iubesti pe socrul tau
Sa urasti pe mama ta
Sa iubesti pe soacra-ta
Sa urasti surorile mai
Sa iubesti cumnatele

say what??? cum adica??  sa  iti urasti parintele?? se cam bate cap in cap cu invataturile crestin ortodoxe, precum si principiile familiale.

Strofa 3
Taci mireasa nu mai plange
Ca la maica-ta te-oi duce
Cand o face plopu mere
Si rachita micsunele
Cand o face plopu nuci mai
Atunci la parinti te duci
Cand o canta cucu-n vatra
Atunci te mai vezi tu fata

Deci miresica va fi sechestrata, nu isi va vedea parintii tot restul vietii (conform cantecului)

Strofa 4
Copilita cu parinti mai
La ce naiba te mariti mai
Caci mila de la parinti mai
La nevoie a-i s-o uiti
Dar mila de la barbat mai
Ca umbra de pom uscat
Dar mila de la barbat maï
Ca umbra de pom uscat.

Dupa ce am recitit minunea asta de strofa de vreo 7 ori, ceea ce am inteles eu este asta :  acum fata este facuta vinovata de durerea parintilor si ii va face amara sotului. Este nerecunoscatoare.

Ca si concluzie : asta seamana ca balada pentru fetele materialiste sau , din pacate, seamana mai mult a cantec de jale pentru fele ce sunt pacalite de traficantii de carne vie si marginalizate de societate, invinuite pentru tot.

off…folclorul asta…

 

 

Lasă un răspuns

